ON OTHER_ Vjenčanja, performativi i govorni/odjevni činovi

Prije koji tjedan sam se vjenčala sa M-om. M i ja već neko dulje vrijeme zadovoljno dijelimo vrijeme, misli i (malo manje) zajednički prostor. No povod našem vjenčanju nije bila neka zajednička odluka da je upravo to ono što će nas simbolički primorati da budemo zajedno dovijeka. Ipak M i ja vjerujemo dovoljno jedno drugome kako nam vjenčanje nikada nije padalo na pamet kao opcija, i kako ćemo zajedno ostati ovako ili onako. Ono što je presudilo u odluci da se vjenčamo, ono što se postavilo kao arbitar u našoj vezi bila je država.
U sebi često nosim taj bunt protiv države, reda i zakona. Iako ga možda malo manje ispoljavam, često propitujem organizaciju, normativnost, ustav država i njihovu krajnju performativnost. Koliko god naši identiteti bili performativni, država je ovdje svakako prvak. Socijalna stvarnost države nije zadana sama od sebe, već se kontinuirano poostvaruje kao iluzija kroz jezik, geste, ponašanja i simboličke društvene činove.
Vjenčanje je upravo takav jedan društveni čin koji se o mene očešao.
Naime, ukratko, povod našem vjenčanju bila je igra sudbine u kojoj je M dobio poziciju negdje na južnoj hemisferi. Da bi bili zajedno, potrebno je ući u labirint imigrantske birokracije i dobiti vizu, što je za mene, osobu iz krivog dijela Europe, popriličan podvig. Granice, nacionalnosti i vize arbitrarna su kategorija koja je krajnje frustrirajuća i demonstrira nadasve nepošten omjer političkih sila.
Čin vjenčanja kod matičara demonstrira najbolji primjer teorije govornih činova (Searle, Austin), gdje govor nije samo u funkciji predstavljanja, već djelovanja. Govor matičara: „Proglašavam vas mužem i ženom“, referirajući se na zakon, normu, običaj u potpunosti mijenja status dvije osobe. Radikalna (?) i aktivna (nominalna?) promjena u životu zajednice koja odjednom radikalno olakšava imigrantsku birokraciju.
Bračna stvarnost koja se kreira govorom nadležne osobe u ime države.
Stoga, na meni je bilo neminovno da konstruiram jedan jednako artificijelan identitet, kolokvijalno i pravno nazvan „nevjestom“. Ono što tradicija od nevjeste očekuje pomalo me uznemiravalo, iako sam znala da nisam okružena ljudima koji bi tako nešto od mene očekivali. Kako je u Hrvatskoj čin sklapanja braka moguć jedino kao heteronormativan, razmišljala sam o odijevanju u nešto krajnje ne ženstveno, u nešto što bi barem simbolički impliciralo kritiku heteronormativnosti.
Ne znam što bi me na svijetu moglo natjerati u vjenčanicu ili nešto što bi na nju nalikovalo, niti mi se u djetinjstvu taj odjevni predmet ukazivao kao epifanija. Konačno, iza fabriciranih snova šećernih mladenki u bijelom ili puderastom krije se multimilijunska industrija, to je barem jasno.
Na kraju sam došla u ugovoreni termin kao nevjesta u neoprenskoj haljini i s torbicom za laptop.
Sam ideal vjenčanice od svile, satena ili nečeg plemenitog izgubio je smisao jednom relativno jeftinom haljinom nekonvencionalnog materijala i psihodeličnog uzorka. Umjetni materijal za performativni čin u našu korist. Prstenje za dio ženidbena folklora dizajnirao je M kao dio sasvim druge priče. No na kraju smo ih iskoristili poigravajući se s idejom vitica i njihovom simbolikom.
Tako smo oboje, on u ulozi ženika i ja s ulogom nevjeste, u jedan utorak u 4 sata poslije podne došli prisegnuti na brak s dozom ironije i maksimalnom pragmatičnosti. Država naravno nije shvatila našu ironiju, ali nije na državi da ima smisla za humor.
Ni pet ni šest, M i ja odjednom smo vjenčani i imamo sva prava na svijet(u). Pomalo apsurdno, zar ne?

vjencanica_2

| haljina i torbica: h&m |  kaput: cos | cipele: united nude | prsten: roman vlahovic |

photo: miro roman

Leave a Reply

