ON OTHER_Between YU and EU

Nije lako biti imigrant u zapadnoj Europi; biti Hrvat u Njemačkoj posebna je priča. Već tradicionalno, Njemačka je glavna imigrantska destinacija onima koji pripadaju (jugo)istočnoj europskoj „uljudbi“: Turcima, Grcima, Srbima, Hrvatima. Generacije gastarbajtera: bauštelaca, konobara/ica, radnika/ica u tvornicama ostavile su traga u njemačkoj ekonomiji, formirajući polako ali tvrdoglavo vlastiti stereotip – oni s dozom melankolije pripovijedaju mitske priče o prošlosti svoje zemlje, spremni su se u nju vratiti uvijek, ali ne baš sada. To su oni koji su više od pola svoga života proveli u „tuđini“, ali nikada tu tuđinu nisu uspjeli prisvojiti, učiniti bliskom.
Ono što dijasporu najbolje opisuje i najviše muči zapravo je stalna potraga za identitetom. Njihov nacionalni identitet je izmješten te stalno traži dokazivanje, samoevaluaciju unutar stranog konteksta koji je prijeteći, poništavajući. Što je zapravo nacionalnost, jedna krajnje apstraktna kategorija? Što čini dijasporu toliko zamrznutom u vremenu i prostoru?
I dok s jedne strane stvaramo entuzijazam „globalnog sela“ kojeg gradi kapitalizam, usmjeravajući sve naše napore na koncepte prilagodbe i asimilacije, spremni smo se kleti u kozmopolitizam kao vlastiti identitet, zapravo vrlo lako zaboravljamo da je izlazak iz svoje kulture veoma kompleksno i zahtjevno iskustvo koje prije svega uključuje gubitak bliskosti, samopouzdanja, spontanosti i čak, nestanak privatnog života.
Moj je odlazak u život u inozemstvo bio prije svega svojevoljan, motiviran željom za novim iskustvima i valjda nedovoljno izraženim nacionalnim identitetom, dakle, ono sam što bi nazvali egzistencijalnim migrantom. Svakako, bliže sam onome što Eva Hoffman naziva „amaterskim antropologom“, koji primjećuje specifične karakteristike u danoj kulturi, prvo one očite, površne, koje su onima s distance mnogo uočljivije nego onima koji žive u njoj. Tada slijedi uočavanje onih dubokih razlika, pa konačno i njihovo prihvaćanje i vrednovanje.
Ali ne mogu pobjeći dojmu da mi je država primateljica stavila etiketu „imigranta iz Hrvatske“.
I tako, u dalekoj Njemačkoj stavljena sam u kategoriju onog koji treba pokazivati znakove svog nacionalnog identiteta. Osim što me, priznajem, često uhvate znakovi nostalgije- za obitelji, prijateljima, nekim mjestima, ne mogu reći da mi fali moja zemlja, njezini običaji ili nacija.
Stoga, htjela, ne htjela, podvrgnuta sam stereotipiziranju, štoviše jer sam u dotičnoj zemlji još jedan radnik- gastarbajter.
Kada ti život pruži stereotip, od njega je najbolje napraviti igrokaz koji ostavlja gorko-slatki okus. Jedan od boljih projekata koji se dotiče teme domaćeg identiteta i stereotipa, serija je torbi od gusto tkanih poljoprivrednih vreća naziva „Croatia- As it is“ koji potpisuje dizajnerski kolektiv Superstudio 29.
Izvrtanje marketinško-turističkih slogana i poigravanje sa semantikom poljoprivrednih vreća, u projektu je dovedeno do apsurda, a ipak tako točno poentira ono što nas čini. Slogan „Between YU and EU“ daleko najbolje opisuje i domaće stanje stvari, ali i ono od čega imigranti ne mogu pobjeći- duhova prošlosti i obećanog blagostanja.
Predimenzionirane vreće taman su toliko velike da u njih stane i kulen i pršut i domaći ajvar i pekmez od šljiva i kiseli krastavci i dva para babinih vunenih čarapa- sve ono što se skrivećke od doma nosi preko granice. I to je zapravo jedino što od „nacionalnog identiteta“ trebamo nositi sa sobom, ako ga uopće trebamo. Kada nas već drugi stalno podsjećaju od kuda dolazimo.

| torba: superstudio 29 | kaput: cos | tenisice: adidas |

9 Comments on “ON OTHER_Between YU and EU”

  1. ptrkrl says:

    mislim da je ovo prvi put ikad da te vidim u tenisicama. :D zrtvo trendova :P
    rekla sam ti vec, tekst je fantastican. :)

    • petriza says:

      hehe, barem nemaju onu grozomornu petu koju svi sada furaju :P hvala ti!

      • j says:

        ma nije prvi put! sjećam se ja, barem jednih (a posjedujem i foto dokaze, ilitiga fokaze) :)
        nego, petrize, još jedan divan, pametan i duhovit tekst – moj naklon! :*

  2. Nina Rendulic says:

    bok! Petra, bas mi jako dobro sjedaju tvoji tekstovi… i ja sam “gastarbajter”, u francuskoj, i isto me se (precesto) gleda iz imigrantskog ugla (a tek papirologija i administracija), i isto sam (pre)cesto nostalgicna, i puno vise mislim o bajaderama i paprenjacima nego sto bi bilo normalno.
    a sad jedno obicno pitanje: gdje mogu kupiti tvoju torbu? zelim :) Superstudio ih prodaje direktno ili?
    pozdrav iz tmurnog Orléansa

    • petriza says:

      hej N! drago mi je čuti da dijelimo slična imigrantska iskustva, nakon čije birokracije samo nebo može biti granica :) hehe, i potpuno potpisujem ovo za paprenjake (čak sam i dječji igrokaz na tu temu napravila :P)! što se tiče torbe, ja sam je dobila na poklon, ali znam da se prodaje u Modusu u ZG i Getgetget-u u ST. E sad, moram priznati da ne znam prodaju li ih ovi direktno…trebalo bi priupitati! Puse

  3. T. says:

    Jako simpatičan post, i baš si me ‘našla’ s ovom temom, jer sam se nekidan našla u nezgodnoj situaciji, pokušavajući objasniti jednom od visokih nadređenih da moje podrijetlo ne određuje baš previše moj identitet, ali bez uspjeha – središnje mu je pitanje i dalje bilo ‘odakle sam’, i ništa s mene nije moglo skinuti teret bivanja i predstavljanja ‘generičke Hrvatice’ u tom našem malom and-oh-so-multikulturalnom društvu. Odlična je i torba – nisu im svi natpisi jednako uspjeli, ali ovaj je baš spot-on; i ne samo to, toliko mi se dobro uklapa u trenutni profesionalni interes da mislim da moram hitno nabaviti jednu :)

  4. hiPop says:

    dirljiv, i tekst, i koncept!

  5. Nina Rendulic says:

    bok! evo opet sam procitala ovaj utjesan i inspirirajuci tekst nakon sto sam ujutro kupila torbu i vec se zaljubila u nju… sretni blagdani i do nekog skorog sljedeceg citanja!


Leave a Reply

