ON OTHER_Nosi mi se roza boja

roze cipeleNedavno sam na jednom domaćem portalu od kojeg me redovito zasvrbi, pročitala apologiju klinca koji je prebio drugog klinca s naslovom „zezali su me da sam k’o curica’“ (pa sam ga prebio, op.a.). I dalje u tekstu objašnjava kako je biti curica, pa iako i metaforički, najveća grozota. Toliko grozna da je potrebno slomiti čeljust nekome samo kako bi se dečko riješio te gnusobne stigme zvane „curica“. Biti curica očito nije ništa dobro, zahvaljujući tisućljetnom androcentrizmu i dnevnim medijskim potvrdama. Nije ni dobro biti bilo kakvo muško, već tek muževno muško (ono sklono nasilnim ispadima) može dostojno opravdati svoj identitet.

Matthew-Barney-the-order2 martagarzon

                   Cremaster

Pravila androcentrizma nalažu kako su muškarci nagrađeni jedino ako se ponašaju muževno (čine sve normativne i ekskluzivne muške stvari – igraju fudbal, piju, galame, postaju doktori ili pravnici). Jasno, oni muškarci koji prakticiraju ženstvenost, bit će adekvatno kažnjeni. Od žena se pak očekuje da prakticiraju ženstvenost, ali za to će biti kažnjene. Dakako, bit će itekako kažnjene ako prakticiraju muževnost (iako će tako biti „ozbiljnije“ shvaćene).

Kazne su poznate. Za one ženstvene uglavnom su na verbalnoj razini: drolja, kurva, flundra, uz pokoje silovanje. Za one muževne žene (butch) to je obično premlaćivanje. Kazna je očito neminovna, a biti žena je začarani krug iz kojeg nema izlaza. Jasno mi je da se možda i preveć efemerno i neozbiljno dotičem veoma kompleksne i mučne teme koja izaziva samo nezadovoljstvo i bijes, no što je tu je.

Dugo sam imala problem s prihvaćanjem svoje ženstvenosti. U jednoj prepisci s ptrkrl ona me nazvala, parafrazirat ću, „stereotipnom ženskom“, jer, hm, imam dugu bojanu plavu kosu i guzice i sise. Pa joj zapravo nije bilo jasno što me u cijeloj priči muči. I da, nota bene, igrala sam se Barbikama daleko do puberteta. Čini mi se da danas ženstvenost nadilazi okvire spola. Ona postaje neuhvatljiva. Ona je posve nevezana uz žene.

Andrej Pejic jadepurplebrown

           Andrej Pejić

Žena se kroz povijest definirala u odnosu na muškarca- ona je sve što on nije. Ona mora biti dobra, blaga, lijepa, brižna, privlačna, nagonska… No danas mi se čini da je takvo definiranje žene izuzetno potentno: muškarčev je identitet fiksan i predefiniran, a žena definira sebe govoreći što sve nije. Ostavljajući različite mogućnosti definiranja sebe, ona postaje neuhvatljiva, promjenjiva i fleksibilna. Upravo zbog toga svi „mutanti“ (nenormativni ) 21. stoljeća dio su ženskog svijeta koji nije isključiv i agresivan. Svi fleksibilni identiteti- LGBT osobe, modificirana tijela…- zapravo su ne-muškarci. U krutoj i oštroj podjeli na muško i žensko, ništa ne veseli više nego li postojanje likvidnog, promjenjivog identiteta. Mogućnost subverzije koja se javlja s queerom, nevjerojatno je oslobađajuća, a toliko snažno dekonstruira integritet kategorija muževno i ženstveno.

uniquescoop

Valeria Lukyanova, Living Barbie

Razlog zbog kojeg nikada nisam voljela pjesmu „Stupid Girls“ od Pink (RUŽIČASTA), vezan je uz reprezentaciju „ženstvenog“ kao praznoglavog, promiskuitetnog. Spot završava tako da djevojčicu koju mame vrag i anđeo, daju mogućnost izbora: igra lutkama će je pretvoriti u još jednu inkarnaciju Barbike, ali ako odabere nogometnu loptu(?!) postat će predsjednica! Pink ne poručuje „čitaj knjige i budi bolja“, već budi bolja ako radiš što i (glupi) dečki.

Zanimljivo je kako se prethodno objašnjeni stereotip na djevojku može aplicirati već u trenutku ako voli ružičastu boju. Ali, šizofrena situacija nastavlja se i na količinskoj razni. Ne nosiš barem nešto rozo? Nešto ne valja s tobom. Previše rozog? Nešto ne valja s tobom. Gdje je ta (i tko ju je odredio) granica gdje se premalo rozog odjednom pretapa u previše rozog?

Zanimljiva je i povijesna priča u kojoj je ružičasta početkom 20.stoljeća bila invertirana u korist muške djece jer je bila „odlučnija i snažnija“, dok je svijetloplava „delikatnija i ljupkija“, primjerenija za djevojčice. Univerzalna poistovjetljivost ružičaste boje i ženskog, sumira se i njezinim karakteristikama: solidarnost, ljubav, svjesnost, toplina, bitka protiv raka dojke. No jesu li to isključivo ženske karakteristike?

Možda sam se zato i sama dugo autocenzurirala i sramila odjenuti tako konotativnu boju. Sram bivanja stereotipnom ženom, a s druge strane sram proglašavanja neprirodno neženstvenom. Stoga biram queer identitet. Biram hodati u „muškim“ cipelama s rozom petom.

rozo

cipele: Made by Heart |

8 Comments on “ON OTHER_Nosi mi se roza boja”

  1. ne možeš vjerovati koliko mi je drago ovo čitati jer me u posljednje vrijeme baš gnjavi ta ružičasta boja… nikad ju nisam pretjerano voljela no bome ni ni moji nisu puno nju nabijali na nos. ne podržavam rodno pripisivanje boja od rođenja – plava je za dečke, roza za curice. moje potomstvo će nositi zeleno i žuto, da ga hebeš. ili će svi biti u neboji bijeloj i doviđenja. (iako je ona teža za prati haha)
    više volim plavu boju no ne zbog identificiranja sa muškim spolom nego jer mi je estetski privlačnija i manje napadna. volim vidjeti bilo gdje na netu fotografiju Andrea Pejića, meni je on osobno jako privlačan kao što je “klasični muškarac” privlačan “klasičnoj” hetero ženi.

    • petriza says:

      hvala voodoo! rodno određene boje su, nažalost, samo minorna stavka u heteronormativnom sustavu, dok jezik tu prednjači. ali ipak, čini mi se važnim napomenuti trenutak subverzije koji se unutar zadanih normi može zbiti. pejić je tu najbolji primjer gender bendera, a svakako se ne smije zaboraviti njegovo kulturološko zaleđe (bosna) što taj primjer čini još vrednijim.

  2. taja says:

    super su mi te shoooze<3

  3. mr says:

    definirati sebe navodeci sve ono sto nisi… super mocno

  4. samotna šetačica says:

    Tako lijepo promišljen tekst i tako krasan par cipelica: što bih više mogla tražiti?! :)
    Krasno si to sročila. Ne bih ti ništa ni dodala ni oduzela.

    Iako se to vjerojatno ne bi dalo naslutiti na prvu (jer je moj ormar crno/bijelo/siv uz jedva dvije iznimke), ja nosim rozo: moje najdraže sandale – zbog kojih se već sad veselim ljetu – upravo su te boje u neonskoj varijanti i nikada ih nisam povezala niti s kakvim girly stereotipom. Dapače, intenzivne su boje, uočljive na daljinu i u njima se osjećam baš moćno (o čemu najbolje svjedoči činjenica da su jedine cipelice ikada kojih jedan par imam ‘u rezervi’, za trenutak kad prvi postane nenosiv)! :)
    Ali uvijek mi je nevjerojatno kako je ta nesretna roza postala odraz nekog stereotipa o tome kako bi žene (s previše ili premalo rozog, svaka ima svoje ‘stereotipno lice’ – barbikasto ili premalo ženstveno – u svakom slučaju one koje pogode ‘zlatnu sredinu’ i jedne i druge gledaju ispod oka) ili muškarci (jer samo pravi muškarci mogu nositi ružičasto!) trebali izgledati i ‘tko’ bi trebali biti. Zanimljivo je koliko smo karakternih svojstava nekome koga ne poznajemo spremni u mislima dopisati samo temeljem – boje.

    • petriza says:

      samotna, obožavam čitati tvoje komentare, dođu mi kao zaista nužna i predivna ekstenzija vlastitog teksta. hvala ti!

  5. hiPop says:

    nista lakse/lepse od hodanja u paradoksu :) razumem te, imam slican problem – iskrivljena slika pozeljne, hiperfeminizirane zene koja je lepa i nista vise podsvesno me tera da bezim od roze boje. Mislim, fucshia je ok, to je bold+brave, ali bebi roze…nikako…kao girly nikako ne moze biti i pametno, to je pasivni princip…a ako se nalazim pred fiktivnim izborom lepota ili pamet, odabracu ovo drugo. U siromasnim drustvima su polne razlike nametnuto jake (kod nas se desnicarske organizacije cak oglasavaju parolama poput ‘On da brani, ona da radja’)….I na kraju mi odbacujemo baby pink, ni krivu ni duznu….jer ne zelimo da se uklapamo u nametnuti stereotip, jer je se (ne)odabirom pozicioniramo suprotno od te iskrivljene+nametnute predstave zene…

    Nosimo pink kao muskarci! :)

    http://hypemyhip.blogspot.com/


Leave a Reply

