ON OTHER_Što djeca trebaju znati o nošnjama?

oos

Prije nekoliko mjeseci, za vrijeme svoje gastarbajterske školske avanture, krenula sam u jedan mali projekt. Počeo je s mnogo nadanja i visokim očekivanjima, željom za dobrim feedbackom od strane svojih učenika, a završio je zapravo kao osobno mini-antropološko promatranje. Dugo sam se nećkala trebam li uopće o tome pisati, no nekako nisam bila pomirena da sve to završi nediskursivno.

Ukratko, sa svojim njemačko-hrvatskim učenicima vodila sam radionicu interpretacije tradicionalnih motiva narodnih nošnji na bijele pamučne majice. Radionici je prethodio „teorijski“ uvod o nošnjama i njihovim specifičnostima za određenu hrvatsku regiju, a klinci bi odabrali neki pojednostavljeni motiv i transponirali ga na majice. Cilj radionice bio je dati uvid u kulturnu baštinu nošnji, ali i povezati temu sa suvremenom odjećom i koju je funkciju odjeća imala tada, a koju ima sada. Koju poruku odašilje odjeća koju nosimo, možemo li noseći neke „tradicionalne“ motive i dalje biti moderni, drugačiji, primijećeni?

Tako je barem izgledao sinopsis prije trajanja radionice. Reakcije djece na slike nošnji bile su, blago rečeno, ismijavanje, čuđenje, neprihvaćanje. To me uistinu iznenadilo, znajući da jedan dio djece pleše u folkloru, a jedan je spreman latiti se toliko popularnog njemačkog običaja odijevanja u dirndl i Lederhosen za vrijeme Volksfesta, iskaza nacionalne njemačke privrženosti. Također, njihov izmješteni identitet je građen na vjerovanju u mit nacije, snažnu pripadnost domovini u kojoj ne žive.

oos_nacionalizam1

Ono što se nekako postavilo kao tema jest koju poruku nacionalnog identiteta nošenje nošnje ili dijela nošnje kulturnog kruga kojeg pripadamo, uistinu odašilje. Može li nošnja biti samo dio kulture nekog naroda, bez da bude instrument političkih tendencija u građenju vlastitih mitova?

Bez ulaska u dublju etnografsku analizu, jasno je kako je posljednjih 20-ak godina uspostavljena politički motivirana uporaba termina „baština“ koja pridaje pojedinim elementima povijesne kulturne kreativnosti posebno značenje osjećaja pripadanja. Kod narodnih nošnji, odijevanje je usko vezano uz identitet, ali i vrlo lako podložno političkoj manipulaciji. Tradicija u politici, gotovo je neizbježna i nerazdvojiva, pa čak i kao dio javnog imidža. Sjetimo se samo Julije Timošenko koja je otvoreno isticala da pletenica koju nosi nije ništa drugo doli politički čin.

Bizovke

 Brođanska nošnja via etnocentar.bloger.index.hr

Osim te neupitne ideje nacije koja se otkriva nošenjem nošnje, ono što je gotovo uvijek širem spektru promatrača nepoznato jest stanovita funkcija i vezanost za rituale određene odjeće, ali i pripadnost etnicitetu, zajednici koja je dijeljena prostorom, ali nije etnički podijeljena. Tradicijska odjeća kao sporomijenjajuća pojava unutar sustava odijevanja, zauzima manji prostor i razlikuje se kod svakog društvenog entiteta. S druge strane, tu je modni tip odjeće koji se ubrzano mijenja, ali je u isto vrijeme podjednak u svim dijelovima svijeta koji su pod istim kulturnim ozračjem i među kojima postoje ustanovljeni oblici komunikacije.

No pitanje je, kako određeni narodni kostim član zajednice prepoznaje kao egzotizam svojstven prošlosti, a što kao odjevni predmet s kojim se poistovjećuje „ u sadašnjosti“ ? Faktor stereotipizacije, izbor određenih dijelova, ali i nužna distinkcija vlastitih odjevnih simbola koji nas moraju razlikovati od Drugoga. Pojednostavljivanje na najbanalnije simbole, gubljenje narativa prošlosti i preispisivanje novih kako bi se dobila sekundarna autentičnost i legitimizirali interesi nacionalnih zajednica. Dakle, političkim je elitama vrlo jasno u čemu si više ili manje Hrvat/ica, ustrajanje je na onome što Hobsbawn naziva „izmišljenom tradicijom“.

oos_nacionalizam2

I konačno, je li moguć korak izvan takvog sagledavanja narodnog odijevanja? Teško, sve dok raspored (i omjer) crvene, bijele i plave boje bude pitanje društveno-političke ideologije.

| majica: DIY; motivi bizovačke narodne nošnje i tehnike šlinganja | ogrlica: Gaella Gottwald |

fotografije: Ivan Tomljanović

7 Comments on “ON OTHER_Što djeca trebaju znati o nošnjama?”

  1. xavierkat says:

    Ajme, predivno :) <3
    I inače obožavam tvoje postove, ali ovaj me baš raznježio – ja sam naime rođena Bizovčanka, i kao klinku su me roditelji skupa sa sekom oblačili baš u ovu brođanačku/bizovačku nošnju (ako se dobro sjećam, razlika je donekle u bojama, i brođanačka je malo nakićenija, ali je to više-manje isto), za povorku na Olimpijadi starih sportova, manifestaciji koja se svake godine odvija u Brođancima :). Tada mi je to beskrajno išlo na živce – bila sam mala i razmažena, štirkane reklje (ovaj 'okovratnik', tako su ga zvale moja baka i njena seka, rođene Brođanke) su me gušile, nošnja ima sto (preciznije, ako se dobro sjećam, devet) sukanja u kojima je vruće, štucne su vunene a vani sunce…i sve ostale stvari koje djeca mrze :) ali danas mi je ta nošnja naprosto prekrasna. Ja sam zapravo potpuno obrnuta od tvojih klinaca – nikada nisam voljela plesati folklor, ne vezujem nošnju uz ništa politizirano (premda je naravno sasvim izbjeći taj moment nemoguće, ako ga ja i ne vidim, drugi će ga iščitati iz onoga što nosim) i dugo vremena sam (dok mi nije postala premalena) rado nosila baš jednu sličnu, kratku, šlinganu majicu, a jedan dio nošnje, one male orukvice izvezene perlicama (kojima se nikako ne mogu sjetiti naziva) imam i povremeno nosim kao modni detalj. Dapače, baš sam ih planirala nositi u sljedećem blog outfitu! :)

    Baš me ovo razveselilo – valjda zato jer uz (ovu) nošnju vezujem neka vlastita sjećanja :). Hvala ti na tome :)

    • petriza says:

      hvala ti! možda si zapravo i u pravu: možda je djeci to smiješno jer je “over the top”, ali mislim da je politika devedesetih napravila lošu uslugu nošnjama. na nama je da to promijenimo :) svakako se veselim djeliću nošnji na sljedećem outfitu!

  2. ptrkrl says:

    razmisljam o nosnjama i etno motivima zadnjih dana, jer sam se sa svog tripa vratila s nekoliko etno komada. tvoj tekst divno artikulira neke od mojih misli. drago mi je da si ipak natipkala ovaj tekst i postavila pitanja. ipak, ne slazem se sa zakljuckom. :)*

  3. Lorna says:

    Prekrasna ideja i lijep tekst, ali se ni ja ne slažem sa zaključkom. Naime, boje odavno imaju neko svoje značenje, a tim više jer njihova povijesna povezanost s odjećom ide daleko dalje od ove novije; političke.

    Pozdrav od Brođanke! : )

  4. samotna šetačica says:

    Koliko Bizovčanki i Brođanki na ovom blogu… :))

    Petra, prekrasan je tekst, ali moram priznati da me od svega najviše oduševila ideja radionice s klincima – ideja je fantastična, žao mi je što nije dočekana sukladno očekivanjima.
    Potpisujem Xavi za nekadašnje i sadašnje sentimente spram nošnje. :)) I sve si nešto mislim kako bi mogla ukrasti ideju za majicu kad se vratim kući, jer je prekrasna i divno ti stoji. :)

    • petriza says:

      hvala ti samotna! svakako, ideje šeram dalje, mogu ti i poslati šablone preko kojih sam izvodila cvjetove ;)


Leave a Reply

