ON OTHER_ Savršenstvo nesavršenog

wabi2

| majica: DIY | ogrlica: COS | suknja: x-nation |

U ljudskoj je prirodi, odnosno u prividu ljudske prirode koji je stvorio kapitalizam da težimo najboljem, savršenom. Težnja za savršenstvom trenira se od najmanjih nogu: trenira se da budemo najbolji u školi, najbolji u sportu, idemo na najbolje fakultete, želimo najbolje poslove, kompjutere, automobile, liječnike, knjige, filmove, hranu, dizajnere, boju kose, tijelo…(ah, ta stalna frustracija izazvana nedostižnim savršenim tijelom). S jedne strane, mori nas pritisak dostizanja vlastitog savršenstva koje, paradoksalno, postaje beskorisno jer ga sami nismo svjesni prepoznati već nam trebaju eksterne potvrde da je to što radimo/odabiremo uistinu najbolje. Konačno, vodimo se idejom da nitko ne želi gledati/imati prosječnost. Je li perfekcionizam uistinu dobar cilj i strategija kojom si želimo organizirati život? Ili suvremena neuroza koja stvara krive procjene i poglede na sebe i druge?

Ne želeći sada glorificirati neuspjeh, pokušavam razriješiti vlastite dileme oko poimanja perfekcionizma, točnije, ne tako fatalno doživljavati svoje neuspjehe. Neuspjeh kao najgora opcija, mora koja vreba iza svake fantazije o djelovanju. I da, strah me neuspjeha, sram me neuspjeha jer on stvara znak jednakosti s lošim, nedovoljnim, nevrijednim. Neuspjeh znači da smo nešto krivo napravili, odgovornost je tu posve individualna. No, u jednom sam trenutku neuspjeh počela poistovjećivati s neispunjenim stopostotnim učinkom. Svaku učinjenu grešku počela sam shvaćati neuspjehom. Situacija je uzimala maha, a granice između lošeg, prosječnog, dobrog i izvanrednog više nije bilo. Shizofrenija kriterija i uvjerenje u vlastitu nedostatnost. Zanimljivo, drugima bih prihvaćala pogreške, ali moje nisu bile ispravljive.

Zatečena u novoj situaciji, bez plana za postizanje savršenog učinka, štoviše, zatečena u (radnoj) situaciji u kojoj je potpuno nemoguće postići iole zadovoljavajuć cilj (kombinirana nastava, op.a.), morao se dogoditi preokret. Odjednom, trud i rad je postao važniji nego ispunjeni cilj, a greške su postale dragocjena platforma za učenje. Za posao koji sam radila, nisu postajala pravila, stoga nije mogao postojati savršeno zadan cilj kojem se teži. U vlastitoj interpretaciji cilja i sredstva, događale su se neke predivne i neke manje divne stvari. No, iskustvo je bilo individualno, krajnje nesavršeno i nepredvidivo. Neizmjerna raznolikost i bogatstvo se počelo otkrivati u nesavršenosti. Ono što bih prije kategorizirala neuspjehom, sada je promijenilo parametre.

Ako za savršenstvo postoji obrazac, u teoriji bi zapravo vodio do repetirajućeg kiča. Prihvaćam činjenicu da u praksi na putu do savršenstva (koje konačno i ne treba biti ispunjeno) stoji niz grešaka i nevjerojatno mnogo opcija za ishod. Iz nesavršenosti i grešaka rađa se inovacija, napredak. Nesavršenost je neponovljivost.

U takvom misaonom previranju susrela sam se s japanskim konceptom wabi sabi. Bez detaljnijeg poznavanja zen budizma, neizmjerno me zaintrigirala filozofija koja slavi ljepotu u svemu onome što je prirodno, a to je per se nesavršeno i puno mana. Riječ je o poučavanju koje prepoznaje asimetriju, nepravilnost i skromnost atributima ljepote. U veoma praktičnom smislu, wabi sabi poziva pojedinca da razmotri nesavršenost, primjerice okrznuće na staklenoj vazi ili rupicu na odjeći,kao inherentnu vrijednost.

Ipak, to ne znači da pristup životu kroz wabi sabi znači da nemar treba cijeniti ili gledati na greške kroz ružičaste naočale, već cijeniti, prikazati i prihvatiti ono što je prirodno prirodi i čovjeku.

Prošle godine, moja baka je napunila 91 godinu. Pletilja je bila cijeli život, osim zadnjih dvadeset godina kada je počela dobivati nepovratne grčeve u prstima koji su s vremenom počeli nalikovati kakvom korijenju, gubeći savitljivost zglobova i postajući neupotrebljivi. Ta pomalo groteskna ekspresivnost prstiju bila je popriličan izazov kada se prošle godine ponovno primila pletenja, odlučivši mi isplesti majicu. Izvedba je pokazala prirodnost stanja – wabi sabi. Majica koju je isplela, bila je puna ispuštenih očica. Iako tehnički nesavršena, nije mogla biti neponovljivija, savršenija.

I na kraju, dopuštam si poetični Cohenov citat: ‘There is a crack in everything. That’s how the light gets in.’

11 Comments on “ON OTHER_ Savršenstvo nesavršenog”

  1. Glorija says:

    odlican tekst :)
    i jako lijepa majica.

  2. xavierkat says:

    Stvarno divan, divan tekst. Savršeno mi je sjeo uz neke dvojbe i pitanja koja mi se već danima motaju po glavi.
    I divna ti u bakinoj majici, baš baš. :)

  3. ptrkrl says:

    da, top je fantastican, to vec znas. kombinacija s ogrlicom mi je bas zanimljiva zbog boja i formi i materijala i td.

    ali, zapravo sam htjela o savrsenstvu. kako sam ja uvijek bila jako daleko od toga, u kojem god aspektu zivota oces, morala sam prihvatiti stanje kakvo je. u procesu tog prihvacanja sam shvatila da je meni jedino stanje konstantnog rasta i razvoja ima smisla. to stanje se izmjenjuje s fazama stajanja na mjestu ili kako ja kazem tapkanja u mraku. mjerilo je iskljucivo vlastiti osjecaj.

  4. Zed says:

    Odlican post, odlican outfit, natjerao me da prekrsim pravilo nekomentiranja gdje nema “anonimnog”

    • petriza says:

      hvala zed, rekla bih da je to izlazak iz vlastite comfort zone, a on nekada zna donijeti neočekivane stvari :D

  5. hiPop says:

    I upravo to – lepota je u putu, ne u cilju. Nekada nismo u stanju prepoznati lepotu slucajnosti i greske(kao necega sto odstupa od aritmeticki poravnatog savremenog sveta), odnosno, taj magicni momenat kada ona shvatamo da ona i nije neuspeh….

    Valja je odrastanje kada shvatimo da nije vazno biti najbolji u globalnim, vec u svojim okvirima…

    xx

    http://hypemyhip.blogspot.com/

  6. try1on says:

    Predivno si opisala ove muke u kojima se i sama predobro prepoznajem (pogotovo sada, dok pokušavam natipkati barem koju pristojnu karticu teksta) :)

    Volim jako tvoje tekstove, malac! :*


Leave a Reply

