ON OTHER_ Žena je prisutna

Ovim tekstom želim progovoriti o trendu naglašenog erotiziranja modne fotografije u kojoj nago žensko tijelo postaje  must have. Sprega mode i erotike (ali i pornografije) kao model objektificiranja žena već se desetljećima manifestira u modnoj fotografiji, no časopisi poput 25 magazinea u toj sprezi prepoznaju oslobađajuću poziciju za ženu. Istovremeno granice erotske i modne fotografije zamagljene su hibridnim projektima poput online platforme Showstudio (Showstudio Tumblr, projekt Selling Sex i Fashion Fetish) ili časopisa Erotic Fanzine Irene i Baron.

Drugo, recentno izdanje modnog  časopisa 25 nazvano je The Woman is Present, a u samom uvodu urednica Anja Rubik citira Marinu Abramović i ističe: Seksualna energija je izvor stvaranja. U nastavku tog teksta dodaje: Radeći na ovom časopisu uspjela sam kanalizirati seksualnu energiju koji svaka žena posjeduje. Primjećujem paradoks u medijima; istovremeno se odobrava i prodaje nedostižna ljepota, a portreti žena kao žena, izbjegavaju se. Međutim, ja želim pomicati  granice i dosege modnih časopisa.

KOLAZ 1

Umjetnost, moda i erotika ključne su riječi koje opisuju mladi modni časopis 25 kojeg je prije godinu dana preuzela poljska manekenka Anja Rubik. U mnogim intervjuima ona ističe kako je cilj časopisa tematiziranje seksualnosti iz ženske perspektive, pa je tako prvo izdanje u potpunosti posvećeno ženama (fotografkinje, stilistice i ženski modeli ). Drugi broj polazi od niza intervjua sa ženama koje su probile stakleni strop na području dizajna, mode i umjetnosti. Glavnu riječ vodi Marina Abramović, umjetnički guru modnog svijeta. Sve sugovornice progovaraju o erotici i seksualnoj energiji  kao poticaju za kreativno stvaranje, a Anja se na kraju uvoda u drugo izdanje pita: Gdje bismo bile bez te energije?

Senzualnost nasuprot seksualnosti; 25 kao novi simbol suvremene erotike. Primjer jedne medijske najave časopisa 25. U mnogim intervjuima koje je urednica Anja Rubik tim povodom dala redovito se spominje glavna inspiracija za koncept erotskog modnog magazina 25. Riječ je erotskom časopisu Viva, The International Magazine For Women kojeg je početkom sedamdesetih izdavao Bob Guccione i njegova žena Kathy Keeton. Viva je bio časopis ekvivalentan muškom Penthouseu kojeg je također uređivao Guccione. Časopis se odredio kao erotski časopis za žene koji istražuje žensku seksualnost i erotske fantazije, ali donosi i intervjue s javnim osobama iz kulturnog života, modnog svijeta i showbusinessa. Upravo u to vrijeme po prvi puta je u nekom ženskom časopisu (Cosmoplitan)  izašla i gola slika muškarca; glumca Burta Reynoldsa, a samo godinu dana nakon pokrenuta su dva ženska erotska časopisa Viva i Playgirl. Pojava ovih časopisa dovedena je u direktnu vezu s feminističkim pokretima sedamdesetih koji su pripremili teren za plasiranje ženskog erotskog časopisa. U novinskom članku Skin magazines for women koji je 1973. godine izašao u Free Lance Star novinama autorica konzultira psihologe koji zaključuju kako je pojava ženskih erotskih časopisa reakcija na val promjena ženskih tradicionalnih uloga. Njihovo oslobađanje u stavovima, osjećajima i ponašanju čini ih potencijalnim čitateljicama erotskih časopisa. Žene napokon osjećaju da ih se tretira jednako kao i muškarce, zaključuju psiholozi. Istovremeno psiholozi provode niz istraživanja kako bi otkrili što uzbuđuje žene, a psiholog iz navedenog članka naglašava kako žene više uživaju gledajući nage parove nego gole muškarce. Guccione, urednik Vive, ženama predstavlja erotiku kroz fantaziju kao naraciju koja je uokvirena atmosferom i romantikom (King 1973: 17.)

kolaz 4

Nezadovoljna manjkom erotike i senzualnosti, ali i vulgarnim i izvještačenim pristupom golotinji i seksu, Anja Rubik je upravo u erotskim publikacijama sedamdesetih prepoznala senzualnu i erotsku ljepotu i nevinost koja nedostaje te je odlučuje oživjeti u časopisu 25. No, njezin časopis nije naišao na potpuno odobravanje publike, za mnoge ovaj je časopis bio iznimno provokativan, a pojedine knjižare su ga odbile distribuirati. Ipak Anja ne odustaje od svog koncepta erotike iz ženske perspektive za ambicioznu i snažnu žensku publiku, ali dodatno naglašava: Želim poticati žene i vjerujem u žene i mislim da se moramo međusobno podržavati, ali ne smijemo ići u krajnost. Neke žene znaju biti veoma agresivne prema muškarcima, ali nama trebaju muškarci i mi ih volimo. Istovremeno nadodaje kako časopis nikada ne bi okarakterizirala kao feministički jer želi da i muškarci u njemu podjednako uživaju. Eksplicitnim zaziranjem od feminizma Anja otkriva neke vlastite zablude i stereotipe o feminizmu te vjerojatno strahuje da bi njezin časopis s “feminističkom etiketom” možda slao krive poruke potencijalnim čitateljima i čitateljicama.

Stranice editorijala časopisa 25 rezervirane su za mlade modele dok su ostale “starije” sugovornice reprezentirane uglavnom crno-bijelim portretima. Upućuje li ime časopisa ujedno i na idealne i prihvatljive godine. Rad Juergena Tellera poticaj je za promišljanje o vrlo oštrim estetskim kodovima kada je u pitanju akt u modnoj fotografiji. Zašto erotsko vizualno dočaravaju  jedino modeli u dvadesetima?

Fotografije gole modne dizajnerice Vivienne Westwood zaprepastile su modni svijet kada ih je Teller objavio prije tri godine. Naime, tada šezdesetosmogodišnja Vivienne bez razmišljanja mu je pozirala naga u vlastitoj kući, a te su fotografije bile potom glavna atrakcija na Tellerovoj retrospektivnoj izložbi ove godine u londonskom ICA-u. Seriju aktova Teller je počeo mnogo ranije pa su se pred njegovim objektivom već skinule glumica Charlotte Rampling i bivša manekenka Kristen McMenamy, ali Teller je i sam napravio nekoliko nagih autoportreta. Tellerov pristup uvijek je bio pomalo izvan estetskih kodova ustaljenih u modnoj industriji, osobito kada je riječ o aktovima. Osim što ne fotografira isključivo mlade modele, zazire od estetizacije golog tijela i preferira snapshot pristup.

kolaz 6

Žensko tijelo kao proizvod kojeg modna industrija vješto i s predumišljajem servira potencijalnim konzumentima zapravo je samo direktna i eksplicitna potvrda perpetuirajućih procesa objektifikacije ženskog tijela. Uvjerena sam kako je nemoguće raditi na osnaživanju žena kroz kanale modne industrije jer je cijeli modni sustav zasnovan na principima neoliberalnog kapitalizma koji u konačnici potiču materijalnu potrošnju, ali i potrošnju vizualnog sadržaja. Modni časopisi su također promišljen proizvod koji se konstantno kao forma obnavlja i itekako je podložan trendovima. Moda usisava raznovrsne sadržaje po principu anything goes pa se tako bez problema spajaju suvremena umjetnost, erotika, feminizam i novi proljetni trendovi iz Pariza u površan i lako probavljiv vizualni spektakl.

Fotografije preuzete s: thelibertineezine, managementartists, nifmagazine, dandvmanagement, viva magazine tumblr, miisita

Advertisements

4 Comments on “ON OTHER_ Žena je prisutna”

  1. Doli says:

    super tekst, zanimljive su ove fotke od J.Teller-a :)

  2. Doli says:

    http://www.jendavisphoto.com/index.php?/work/self-portraits/

    dobre fotografije i jos bolji autoportreti o zeni i tijelu i …, …

  3. ginger says:

    odličan tekst.

  4. […] potaknulo je nekoliko članaka koje sam pročitala tog dana, između ostalih i lalalua-in post link, gdje navodi ograđivanje manekenke/urednice Anje Rubik od feminizma. Takav stav me i nije odviše […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s