ON OTHER_ Moda u socijalizmu_2. dio

Izložbom Drugarica a la mode Ante Tonči Vladislavić je obuhvatio razdoblje u kojem se susreću ideološki obojana drugarica i prežitak ranijeg vremena, gospođa. Kako ističe autor: Modni diskurs bit će označen prisutnošću ambivalencije propagiranog ideološkog tipa ne-modne drugarice i želje za pomodnošću gospođe. On posljeratno razdoblje dijeli na tri dijela: period nametanja socijalističkog realizma koji traje 1948. godine, zatim prijelazno razdoblje do 1952. godine obilježeno djelovanjem umjetničke grupe EXAT 51, te razdoblje otvorene i pomirljive atmosfere nakon 1952. godine. Kako ističe sam naslov izložbe Drugarica a la mode, Vladislavića zanima fenomen drugarice kod koje se javlja želja za modom. Porast broja krojačkih salona upućuje na povećani broj klijentica koje su mahom drugarice iz političke elite. Odjeća po mjeri u krojačkim salonima često predstavlja jeftinu inačicu mode Zapada, a krojači rade modu sa svim karakteristikama stila pedesetih promoviranog u velikim europskim modnim središtima.

1

Ante Tonči Vladislavić izložbu je osmislio skupljajući i proučavajući vizualni materijal razdoblja četrdesetih, pedesetih i šezdesetih. Godinama je skupljao fotografije, razglednice, knjige, kataloge, časopise koji su mu poslužili kao osnovni artefakt na izložbi. Dapače, izlaganje odjeća postaje sekundarno, a na prvo mjesto se stavlja fotografija kao dokument. Na fotografijama odjeću percipiramo unutar određenog konteksta bila to tvornica, gala zabava, modna revija, gradski trg ili politički miting. Gledatelju je ostavljena slobodna interpretacija odjevnog predmeta bez generalizirajućih zaključaka. Izložba je svojevrsni presjek, koji je dodatno kontekstualiziran audio i video snimkama razgovora sa ženama različitog profila i profesije. Metodom otvorenog intervjua Vladislavić je nadogradio priču kroz osobna svjedočenja, sjećanja: Sonje Wild Bićanić, Jagode Buić, Jelke Radauš Ribarić, Vere Dragaš, Marije Kohn, Vesne Stilinović, Aleksandre Muraj, Micike Kamenički i dr. Video materijal također predstavlja zanimljivu alternativu izlaganju odjevnih predmeta. Smatram kako je veoma važno promotriti upravo izlagački aspekt u kojem autor javnosti iznosi veliku količinu vizualnog materijala u pravilu danas nedostupnog kako u stručnoj tako i u popularanoj literaturi i na internetu.

tito-i-sofija-loren2

Izložba je koncipirana na način da kroz tematske cjeline promatra ulogu, izgled, funkciju i varijacije odjevnih predmeta. Ideološka funkcija odjevnog predmeta tematizira se na primjeru drugarice, a mnoge fotografije donose prikaze žena aktivno uključenih u rat (na to aludira njihova uniforma, oružje, ordeni). U kontekstu ove teme prikazan je i konkretan odjevni predmet, riječ je o haljini sašivenoj za AFŽ-ov kongres, tzv. ideološkoj haljini krojačice Micike Kamenički. Odjevni predmeti se također promatraju u kontekstu radnog mjesta. Mnoge fotografije prikazuju emancipiranu ženu samoostvarenu kroz rad u tvornici, laboratoriju, na radnim akcijama i sl. Vladislavić je u postav izložbe uključio i mnoge fotografije javnih ličnosti političarki i aktivistica promotriviši njihov odjevni kod kojim se predstavljaju u javnosti. Niz fotografija prikazuje kataloge modnih salona, domaće i inozemne modne editorijale, reklamne materijale tekstilnih industrija, frizerske priručnike pomodnih frizura toga vremena, modne revije održane u prostoru Velesajma. Naglašeni ideološko-edukativni stav usmjeren na obrazovanje publike (žena) može se iščitati iz Bontona također zastupljenih na izložbi. Pri selekciji fotografija Vladislavić je jednako tretirao fotografije, donacije iz privatnih albuma (koje prikazuju pojednice u slobodnim trenucima; sport, ljetovanja, zimovanja, izlasci) kao i službene fotografije političkih dužnosnika, javnih ličnosti, manekenki… Autor je prepoznao važnost zahvaćanja socijalističke svakodnevice širokim dijapazonom fotografija različitog karaktera otvarajući time polje sveobuhvatnijeg razumijevanja fenomena odijevanja i mode u socijalizmu.

2

Moda u socijalizmu_1. dio

Advertisements


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s